Stichting DOEN financiert innovatieve initiatieven die laten zien dat duurzaam ondernemen mogelijk is. Initiatieven die sociale, groene en creatieve doelen combineren in hun visie en verdienmodel.

 

Manon Klein van Stichting Doen over Coco Conserven:

 

'De Conserven Maatschappij biedt nieuwe kansen om (lokaal) voedsel beter toegankelijk te maken. De Conserven Maatschappij heeft als doel om het conservenblik weer op de kaart te zetten. Op een inspirerende manier voegt het een noodzakelijke schakel aan het voedselsysteem in Nederland toe, namelijk het kwalitatief en efficiënt conserveren van voedsel. Door het houdbaar te maken, wordt er minder voedsel verspild en er is minder energie nodig bij bereiding, opslag en transport. Hiermee zijn zij een inspirerend voorbeeld voor de Nederlandse voedselsector.'

 

Ardagh Group is een van de grootste blikfabrikanten ter wereld. In Deventer staat een van hun conservenblikken fabrieken. 
 

The Art of Impact onderzoekt en stimuleert kunstprojecten met een duidelijke impact op een maatschappelijk thema of vraagstuk.

 

Tabo Goudswaard van Art of Impact over Coco Conserven: 


'Coco Conserven schudt ons allemaal wakker. Waar wij helemaal gaan voor vers en lokaal voedsel, komen Vera en haar collega’s venijnig scherp met eten in blik. Coco Conserven adresseert de verspillende kant van de verscultuur in onze maatschappij en biedt een verrassend en tegelijk logisch alternatief. Artistiek rekken ze het begrip van wat kunst is op en bouwen daarmee voort op bekende werken als Cambell’s Soup Cans van Andy Warhol en Merda d’Artista van Piero Manzoni. Ze benaderen het inblikken als een ambacht en het bereiken van meesterschap is hun doel. Ingeblikt voedsel gaat een hernieuwde rol spelen in ons leven, laat dat maar aan Coco over.'