Het conservenblik, uitgevonden dankzij Napoleon, tot icoon verheven door Andy Warhol, staat nu vooral te boek als vies en goedkoop voedsel voor noodgevallen. Coco Conserven gaat dat recht zetten. Wij zien het blik als een cruciale schakel op weg naar een ‘houdbaar’ voedselsysteem. Volgens ons heeft het blik grote culinaire potentie en is het duurzame oplossing voor hedendaagse voedselprobematiek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voordelen van blik:

 

  • In tegenstelling tot vers eten en lang houdbare diepvriesproducten hoeven blikken niet gekoeld te worden na productie. Zowel in het schap, tijdens transport, als in de keuken wordt veel energie bespaard.

 

  • Een blik kost weinig energie om te produceren en te recyclen ten op zichte van andere verpakkingen en het bereidingsproces in een fabriek gebruikt minder energie dan thuis koken.
     
  • Blik is de best gerecyclede verpakking die er op de markt is. Na gebruik is blik nog steeds even waardevol omdat metaal niet ‘downcyclet’ maar eeuwig recyclet zonder verlies van kwaliteit. Het blik is als verpakkingsvorm zeer effciënt en duurzaam omdat het stapelbaar, lichtdicht, onbreekbaar en waardevast is.
     
  • Door de lange houdbaarheid van blik hoeft er in winkels, supermarkten en thuis niets weggegooid te worden ten gevolge van ‘shelf life policies’ of verkeerde inkoop inschattingen. Er is geen sprake van derf. Daarnaast is er minder verlies door productschade omdat het blik robuust en onbreekbaar is.